Jesteś tutaj
Podsumowanie konferencji "Inteligentne podejście statystyczne"
23 marca 2015 r. odbyła się konferencja "Inteligentne podejście statystyczne", podsumowująca projekt Warszawska Szkoła Analizy Danych. Konferencję otworzyła Prorektor UW ds. Studentów i Jakości Kształcenia, prof. dr hab. Marta Kicińska-Habior, która podkreśliła wagę podnoszenia kompetencji doktorantów z zakresu analizy danych. Następnie dr Izabella Bednarczyk (COME), koordynator projektu, przybliżyła gościom założenia projektu i jego realizatorów, czyli ze strony Uniwersytetu Warszawskiego: Centrum Otwartej i Multimedialnej Edukacji, Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego (ICM), Instytut Studiów Społecznych (ISS), a ze strony partnera zagranicznego: Interuniversity Center for Social Science Theory and Methodology.
Rozwiń
W pierwszej sesji, poświęconej danych w nauce i biznesie, jako pierwszy wystąpił dr Karol Kuhl (Avon), który omówił kompetencje osób chcących zajmować się analizą danych na potrzeby biznesu. Podkreślił, że oprócz umiejętności związanych ze stawianiem hipotez, wyborem i zastosowaniem metod i narzędzi analitycznych konieczne są również te dotyczące rozumienia i przekładania problemu na analitykę i planowania dalszych kroków. Analityk powinien również umieć przełożyć wyniki obliczeń na wnioski, które można zastosować w biznesie, a potem je zaprezentować. Nie należy też zapominać o
kompetencjach zwiazanych z wdrażaniem proponowanych rozwiązań, w tym przygotowywaniu narzędzi wspierających decyzje oraz prowadzeniu szkoleń.
Drugi referent, dr Dominik Batorski (ICM) w swoim referacie argumentował, dlaczego statystyk to najbardziej seksowny zawód w XXI w.. Dane przyrastają w tempie wykładniczym, a więc wzrasta znaczenie zbierania, przetwarzania i używania ich. Ci, którzy mają dane i umieją je odpowiednio wykorzystywać, mają na rynku przewagę konkurencyjną. Prelegent porównał też rewolucję cyfrową do rewolucji przemysłowej i przedstawił szereg praktycznych przykładów analiz dotyczących m.in. nowych matur i rekrutacji na studia, korzystania z Internetu w Polsce czy ruchu Stop ACTA.
W kolejnej sesji, poświęconej kształtowaniu kompetencji analitycznych, przedstawione zostały działania edukacyjne podjęte w ramach Warszawskiej Szkoły Analizy Danych.
Dr Michał Bojanowski (ICM), kierownik merytoryczny projektu, przedstawił założenia i program dwutygodniowej Szkoły Letniej, która odbyła się w dniach 21.07-02.08.2014 w Falentach. W Szkole Letniej brali udział uczestnicy akademiccy i biznesowi, którzy mieli zróżnicowane potrzeby i oczekiwania. W tej edycji Szkoły Letniej postanowiono skoncentrować się na problematyce społeczno-ekonomicznej, przy założeniu, że oferta programowa powinna być możliwie szeroka. Przedmiotem warsztatów, prowadzonych przez światowej klasy kadrę, były nowoczesne metody i narzędzia analizy
danych. Wykorzystywano zarówno stacjonarne, jak i zdalne formy nauczania. Na koniec wystąpienia referent przedstawił dwa intensywne kursy e-learningowe typu MOOC, poświęcone przetwarzaniu, wizualizacji i modelowaniu danych, przeznaczone dla każdego zainteresowanego (http://pogromcydanych.icm.edu.pl). Kursy te zostaną uruchomione w kwietniu i maju 2015 r.
Dr Grzegorz Król, kierownik Szkoły Letniej, omówił e-learningowy kurs wyrównawczy "Introduction to Data Analysis". Celem kursu było przekazanie doktorantom Uniwersytetu Warszawskiego wiedzy dotyczącej analizy danych w możliwie przystępny sposób. W kursie wykorzystywano więc wizualizacje, stosowano - na początku - możliwie niewiele wzorów i odnoszono się do praktycznych zastosowań analiz.
Mgr inż. Bartłomiej Michałowicz, odpowiedzialny za proces ewaluacji w projekcie, przedstawił wyniki badań ewaluacyjnych, prowadzonych w trakcie Warszawskiej Szkoły Analizy Danych. Potwierdziły one słuszność założeń organizatorów projektu WSAD dotyczących wstępnego poziomu wiedzy uczestników, przyjętych metod i form dydaktycznych, a także zakresu merytorycznego Szkoły Letniej. Uczestnicy bardzo wysoko ocenili warsztaty prowadzone w ramach Szkoły, jednocześnie deklarując wzrost wiedzy i umiejętności po ich ukończeniu. Zdecydowana większość uczestników stwierdziła, że Szkoła Letnia nie tylko spełniła ich oczekiwania, ale wręcz je przerosła. W odpowiedziach na pytania otwarte uczestnicy podkreślali, że Szkoła Letnia WSAD była dla nich okazją do poszerzenia horyzontów. Program Szkoły stanowił według nich przegląd niemal wszystkich zagadnień związanych z analizą danych jakościowych i ilościowych. Nie bez znaczenia był też aspekt społeczny Szkoły - uczestnicy jednogłośnie stwierdzili, że możliwość poznania ludzi o podobnych zainteresowaniach analitycznych było jedną z największych zalet przedsięwzięcia.
Swoje (zdecydowanie pozytywne) refleksje po Szkole Letniej przesłali też zagraniczni wykładowcy Szkoły Letniej - prof. Warren Thorngate (Carleton University) oraz prof. Richard Gonzalez (University of Michigan).
W czasie ostatniej sesji zaprezentowane zostały wybrane raporty badawcze, powstałe w ramach prac ścieżki akademickiej. Były to kolejno:
- Non-informative answers – moderators and mediators of age related changes – dr Maksymilian Bielecki,
- Environmental Concern in Cross-Country Comparisons: Validation of Uni- and Bifactor Constructs Based on the ISSP Environmental Modules – mgr Krzysztof Nowak & mgr Dorota Markiewicz,
- Response style in cross-country comparisons – mgr Katarzyna Kowalczyk & mgr Agnieszka Mulak.
* * *
Dziękujemy serdecznie wszystkim gościom konferencji i liczymy na kolejne spotkania w przyszłości!
Pełną galerię zdjęć z konferencji znajdą Państwo na naszym profilu na Facebooku: https://www.facebook.com/warszawskaszkolaanalizy
Krótki wywiad z prof. Thorngatem: pobierz
Krótki wywiad z prof. Gonzalezem: pobierz